odchudzanie
czwartek, 24 kwietnia 2014


Artykuły

Ziarna słonecznika - idealna przekąska
16 czerwca 2006
Słonecznik jest znany na świecie jako piękny kwiat. Docenia się także jego wartości odżywcze. Olej słonecznikowy jest zdrowy a ziarna słonecznika stanowią składnik smacznych i odżywczych przekąsek..
Troszkę historii
Pierwsi zaczęli uprawiać słonecznik Indianie i wyhodowali różnokolorowe odmiany: ziarna były czarne, białe, czerwone i biało-czerwone. Jednak to Rosjanie upowszechnili jego uprawę.
Do Europy słonecznik przywieźli Hiszpanie. W 1716 roku opatentowano metodę otrzymywania oleju z ziarna słonecznika.
Słonecznik zyskał dużą popularność w 18 wieku, głównie za sprawą Piotra Wielkiego. Ortodoksyjny kościół rosyjski zakazał spożywania większości rodzajów olejów podczas Wielkiego Postu, a olej słonecznikowy nie został zakazany.
Z początkiem XIX-go wieku, rolnicy Rosyjscy uprawiali słonecznik na ponad 2 milionach akrów. W tych czasach zidentyfikowano 2 główne typy tej rośliny: typ olejowy ? do produkcji oleju oraz typ mający zastosowanie w bezpośredniej konsumpcji. Rząd ogłosił także konkurs na zwiększenie wydajności uprawy słonecznika. Główną nagrodę otrzymał V. S. Pustovoit, a obecnie najbardziej cenioną nagrodą za uzyskiwanie wysokiej wydajności i zawartości oleju jest nagroda Pustovoita [2].

Zdrowie i wartości odżywcze
Olej słonecznikowy i ziarna zawdzięczają swoją popularność smakowi oraz wykazywaniu korzyści zdrowotnych.
Trudno znaleźć inne ziarna zawierające tyle cennych związków chemicznych i ważnych witamin oraz minerałów, które dodatkowo uzyskuje się przy niewielkim nakładzie finansowym i wysokiej wydajności.
Skład chemiczny ziarna słonecznika

Słonecznik zawdzięcza swoją popularność wśród konsumentów wysoką zawartością błonnika, witaminy E, folacyny i cynku. Ponadto jego ziarna wzbogacają w cenne wartości odżywcze różne przysmaki i powodują ich pożądane walory smakowe.

Wytyczne dietetyczne (zapisane np. w Dietary Guidelines for Americans wydawanym wspólnie co 5 lat przez Amerykański Departament Zdrowia oraz Rolnictwa) zalecają spożywanie słonecznika. Raport na temat odżywiania się Amerykanów donosi brak w diecie witamin typu A, E, C, wapna, magnezu, potasu i błonnika. Dostarcza też wskazówki co do wpływu zdrowych nawyków żywieniowych na zdrowie i zmniejszenie ryzyka wystąpienia przewlekłych chorób.
Ziarna słonecznika wymienione tam zostały jako najlepsze gotowe źródło witaminy E. Wytyczne te zalecają rezygnację z tłuszczów typu trans oraz zmniejszenia spożywania tłuszczów nasyconych ( tłuszcz zwierzęcy, palmowy i kokosowy olej) do 10% dostarczanych kalorii podczas gdy tłuszcze zdrowe zawierające wielo- i jedno nienasycone kwasy tłuszczowe powinny stanowić istotną część naszej diety. Olej słonecznikowy został wymieniony jako przykład zdrowego płynnego oleju roślinnego.

Porównanie składu chemicznego słonecznika z innymi ziarnami, orzechami oraz owocami

Przedstawiona poniżej tabela przedstawia porównanie wartości odżywczych (zawartości folacyny, witaminy E, selenu, cynku i żelaza) w 1 uncji (około 0,03kg) produktu. Jak widać, ziarna słonecznika stanowią doskonałe źródło witamin, minerałów i antyoksydantów niezbędnych do utrzymania naszej dobrej formy fizycznej.

Artykuły: dietyka i odchudzanie.

Żródło: United States Department of Agriculture (USDA)Nutrient Data Laboratory.

Ziarna: idealna przekąska
Ziarna słonecznika zawierają skład idealny dla serca : wysokobiałkowy oraz niskowęglowodanowy. Są jak multiwitamina, gdyż dostarczają wiele cennych składników w małej porcji. Małe opakowanie słonecznika to bomba trudnych do znalezienia w innych pokarmach składników, zawierająca 76% zalecanego dziennego spożycia witaminy E.

Ziarna słonecznika a redukcja poziomu cholesterolu

Badania wykazały, że orzechy i ziarna są doskonałym źródłem fitosteroli, grupy chemicznych związków roślinnych mających wpływ na redukcje poziomu cholesterolu i poprawy pracy serca.
Przeprowadzono dodatkowe badania mające wykazać najbogatsze żródła fitosteroli. Na Politechnice w Wirginii w USA przeanalizowano próbki 27 orzechów i ziaren najczęściej spożywanych jako przekąski w Stanach Zjednoczonych. Wyniki badań dowiodły, że najwyższą zawartość fitosteroli zawierały pistacje i ziarna słonecznika. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w listopadowym numerze (2005) American Chemical Society's Journal of Agricultural and Food Chemistry [1].

Jak wzbogacić dietę w słonecznik?

Oto kilka wskazówek na stworzenie potraw z dodatkiem ziarna słonecznika:
- posypuj kromki chleba i bułki ziarnami słonecznika
- obtaczaj w słoneczniku rybę i filety z kurczaka (doda smaku kruchości)
- dodawaj ziarna słonecznika jako nadzienie ( uzyskasz smak orzechów)
- zamiast grzanek spożywanych do sałatki lepiej dodawaj łyżkę ziaren słonecznika [3].

[Dokładne przepisy na mnóstwo potraw ze słonecznikiem znajdziesz na stronie: http://www.sunflowernsa.com/health/default.asp?contentID=66]

Mam nadzieję, że udało mi się Państwa przekonać do spożywania słonecznika zarówno prosto z torebki jak i stosowania ich do różnego rodzaju potraw. Spróbujcie, naprawdę smaczne?

Literatura:
1. http://www.sunflowernsa.com/all-about/
2. Albert A. Schneiter, ed. Sunflower Technology and Production, (The American Society of Agronomy No. 35, 1997) 1-19.
3. Nutritional power of sunflower seeds, volume 2.1, National Sunflower Association

Opracował(a): Ewa Rudownik
Pliki do pobrania:


dieta

Copyright © 2004 - 2013 Marketer Polska Sp. z o.o. All rights reserved.
Wszystkie informacje dotyczące zdrowia prezentowane w eDieta.pl podawane są w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie mogą być traktowane jako substytut konsultacji medycznej lub leczenia żadnej z chorób. W celu leczenia chorób należy zasięgnąć porady lekarskiej oraz stosować się do zaleceń lekarza prowadzącego.